Estimulació Multisensorial

Estimulación multisensorial

L’estimulació multisensorial (EMS) és una manera d’interactuar amb les persones amb discapacitat intel·lectual. Ens ajuda a proporcionar eines per treballar i millorar les seves condicions de vida utilitzant mitjans i estratègies que treballen les capacitats més bàsiques de l’ésser humà: sensació, percepció i integració sensorial.

Busquem benestar emocional i físic. Millorem les relacions interpersonals i potenciem el desenvolupament personal. L’EMS ens permet compensar la pròpia experiència, donada la falta de moviment propi i la dificultat d’adaptació als canvis de l’entorn. Ens permet, també, ajudar les persones a descobrir-se, a relacionar-se amb l’entorn, mitjançant experiències senzilles i estructurades. Sobretot busquem que la persona gaudeixi, que s’ho passi bé.

Es dissenyen activitats senzilles, establint rituals d’entrada i sortida en funció de cadascuna. Es realitzen en grups reduïts (de dues a sis persones) i en sessions de 20 a 30 minuts a càrrec de dos educadors. Paral·lelament, es forma a la resta dels monitors que s’encarreguen de l’atenció d’aquell grup d’usuaris, i que són les persones responsables de portar a terme les diferents activitats.

Algunes de les activitats dissenyades en aquesta àrea són:

• Racons d’estimulació (activitats adreçades a potenciar els diferents sentits: somàtic, visual, tàltil-hàptic, vestibular, etc.), discriminant diferents estímuls i millorant la concentració.
  • Aula Snoezelen. A través d’un espai motivador i enriquidor, i utilitzant diferents elements per treballar els sentits (matalàs d’aigua, matalàs vibratori, projecció d’imatges, llums de colors, etc.), es treballa per millorar la relació amb l’entorn.
  • Teràpia assistida amb animals
  • Taller de cuina
  • Risoteràpia
  • Taller de relaxació i massatges
  • Contes sensorials. Elaborar vivències per viure els contes a través dels sentits.
  • Racons a la natura. Estimula els sentits aprofitant els estímuls propis de la natura i l’entorn.

Aportem als usuaris eines i estratègies per millorar les seves respostes, treballant l’obertura als diferents sentits, comunicant la sensació d’estar vius (a través de l’olor, el gust, el tacte, etc.), provocant un augment de la receptivitat sensitiva, establint una relació amb l’entorn més proper.

Proporcionem alternatives d’activitat i augmentem les possibilitats de participació del màxim d’usuaris possibles dels nostres centres, especialment aquelles persones més afectades i amb més dificultats per integrar tota aquesta informació i evitar l’apatia i/o poca activitat pròpia. En definitiva, a través de l’EMS aconseguim posar el món a l’abast de la persona amb pluridiscapacitat.

Català