31 DE MARÇ DE 2019

El projecte va néixer de la inquietud d’aquests dos col·lectius de treballar la igualtat i viure-la en primera persona partint de zero en un projecte comú.
D’una banda, l’Escola Turó de Can Matas, un centre de Sant Cugat de titularitat pública que basa el seu aprenentatge en el treball per projectes i que té en un dels seus pilars l’eix artístic, i de l’altra, Catalònia Fundació Creactiva, una fundació que treballa per i pro les persones amb discapacitat intel·lectual i que, des de l’Àrea de l’Art, aposten per treballar des de les arts escèniques i la creació de projectes artístics inclusius.
Tenim una vinculació des de fa un temps que ens permet fer propostes inclusives com aquesta. La realització d’un espectacle a partir de la col·laboració entre l’alumnat de 6è de primària de l’escola i els membres de La Gran Companyia, partint del teatre com a excusa per a provocar el vincle entre persones diferents amb un objectiu comú.
Un projecte coral
Des del mes de setembre ens hem trobat cada dijous a l’escola i hem compartit l’activitat de teatre. A partir de l’excusa de la creació d’un espectacle, s’ha generat un vincle entre els alumnes i els usuaris de la Fundació i tots senten que pertanyen a un grup, ja que sense un d’ells l’obra no tindria sentit. Això els ajuda a reafirmar el seu “jo”, la seva personalitat i autoestima. A mesura que avança el projecte se n’adonen que gràcies a aquesta vivència tots els participants manifesten un creixement personal i una millora en la gestió de les emocions.
En l’espectacle, en el que es recrea un judici amb la Quaresma com a acusació i el Carnestoltes com a acusat, hi participen 60 persones amb alguna sorpresa per al públic assistent.
Les aportacions del teatre
Marta Cuscó afirma que el teatre ha aportat als participants un munt d’aprenentatges i de sensacions positives i, per això, recomanen a altres escoles l’experiència. Gràcies al projecte han pogut millorar la seva capacitat d’escolta i comunicació normalitzant la diferència entre iguals. Segons indica, combaten la vergonya i els ha suposat un creixement personal.
El teatre també ha promogut l’aliança entre diferents entitats amb l’educació formal i no formal i ha desenvolupat el treball teatral, la creació col·lectiva i el vincle amb el grup. A més, la col·laboració ha fomentat la creativitat, la imaginació individual i ha servit per deixar enrera la vergonya.
El projecte ha demostrat que és possible generar un espai d’inclusió social treballant des de l’educació i utilitzant com a excusa les arts escèniques.